Zweedse les op basisschool de Zonnesteen

Gisteren heb ik dan eindelijk mijn belofte kunnen inlossen bij de leerlingen van groep 4 van de Zonnesteen. Een hele tijd terug had ik al eens beloofd om een ‘spreekbeurt’ te geven over Zweden en de Vikingen, maar omdat ik nog in Uppsala woonde was er nog geen mogelijkheid om dat te doen.

Gisteren was het dan eindelijk zover! Toen de kinderen binnenkwamen was de klas al versierd met Vikingschilden, de vlaggen van vijf Scandinavische landen en stond er een echte (neppe) runensteen in de klas. Op de tafeltjes lag al een Viking-masker (of was het toch een Romein? Of misschien wel een piraat?) en deze moest natuurlijk eerst worden ingekleurd en uitgeknipt. Toen de leerlingen hun eerste stap in de metamorfose naar echte Vikingen hadden ondergaan, was het tijd voor een kleine presentatie.

Want waar ligt Zweden precies? Ergens in de buurt van Australië misschien? Of is het een buurland van Marokko? Het was duidelijk dat het WK-voetbal inmiddels de topografie van Europa flink in de war had geschopt.

En of de juf al wist dat Zweden gisteren gewonnen had? Ja natuurlijk! En met maar liefst 12-0…

Goed, dat wist de juf dan net even niet, want het waren net iets minder doelpunten (3-0, toch niet onverdienstelijk), maar dat maakte de feeststemming er niet minder om!

Nadat we het over allerlei typisch Zweedse dingen hadden gehad – dieren als elanden en rendieren, maar ook over eten en bekende Zweedse merken (“Eigenlijk komt dus gewoon alles uit Zweden?!”) – was het tijd voor wat actie!

Omdat de groep ook wat Zweeds wilde leren, begonnen we met de cijfers van 1 tot en met 10. Dat ging meteen zo goed dat we door zijn gegaan tot de 20! Maar het allerleukste is natuurlijk als je ook een klein gesprekje kunt voeren in het Zweeds en daarom hebben we dat ook twee-aan-twee geoefend. Wetende dat ik daar zelf best lang over gedaan heb om dat onder de knie te krijgen, was ik behoorlijk onder de indruk dat deze leerlingen dat zo oppikten en zelfs voor de klas wilde demonstreren.

Daarna kon er gewerkt worden in het speciale boekje met kleurplaten, woordzoekers en Zweedse sommen. Een aantal leerlingen had de mysterieuze runensteen in de klas al zien staan en waren heel benieuwd wat daar op stond. Al liggend op de grond hebben ze daar een zin in echte runentekens ontcijferd!

Ook moest er natuurlijk een Vikingschild en Vikingzwaard gemaakt worden! De kartonnen vormpjes waren al uitgeknipt, maar deze moesten nog geverfd worden en voorzien van een patroon.

En hoe klinkt dat dan een groep 4 vol met Vikingen?

Daar zou je toch meteen schrik van krijgen? 🙂

’s Middags hebben we de dag afgesloten door het Zweedse spel kubb te spelen op het veldje naast de school.

De volgende dag moest ik nog even op school langs om alle schilden en de runensteen weer mee naar huis te nemen. Maar toen bleek dat iedereen nog lang niet klaar was met Zweden en het Zweeds. Sommige leerlingen hadden in de tussentijd zo goed geoefend dat ze het hele gesprekje al uit hun hoofd wisten (met hier en daar een keertje spieken natuurlijk) en bovendien wilden ze nog veel meer woordjes leren. Zo kwam er nog een hele lijst bij met andere woorden als skola, stol, hund, katt en zelfs papegoja. Ze hadden het allemaal zo snel onder de knie dat wanneer er weer eens een gum door het lokaal vloog, er ook meteen een varsÄgod en een tack! achteraan vloog!

Ik vond het een hele leuke dag! En voor alle kinderen van groep 4:

Tack voor alle tekeningen, runenraadsels en knutselwerkjes en hej dÄ!

En natuurlijk nog een foto van ‘onze’ Zweedse vlag (ben ik niet voor niets in dat speelrek geklommen 🙂 ):

p.s. Iedere leerling staat met een masker op de foto i.v.m privacy.

2 thoughts on “Zweedse les op basisschool de Zonnesteen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *