Woehoe daar gaan we dan!

De titel zegt het eigenlijk al: ik ben vertrokken naar Zweden! Vanuit Eindhoven vertrok rond 18:00 het vliegtuig dat om 20:00 aankwam in Stockholm. Onderweg was er bijna geen bewolking waardoor ik de hele rit kon volgen waar we ongeveer vlogen. Daarnaast ben ik voor het eerst zo opgestegen vanuit Eindhoven Airport dat we daadwerkelijk over de stad vlogen. Heb nog een mooi filmpje proberen te maken voor mijn oma, maar pas toen ik trots het resultaat wilde aanschouwen, bleek dat ik vergeten was op de record-knop te drukken. Dat wordt dan iets voor op de terugweg! (zul je zien dat het net dan ontzettend bewolkt is).

Maar omdat gedurende de hele vlucht de lucht onbewolkt was en we in noordoostelijke richting vlogen, kon ik vanuit het vliegtuig de Øresundbrug zien liggen. Als we met de auto naar Zweden rijden, geldt die brug toch altijd een beetje als symbool voor het begin van de vakantie, waarnaar we ook zo snel mogelijk van de snelweg afrijden om over te gaan op de glooiende landweggetjes. Dus de Øresundbrug hoort gewoon bij het binnenkomen van Zweden en daarom vond ik het zo leuk om hem te zien.

Natuurlijk heb ik geprobeerd een foto te maken, maar omdat ik mijn fototoestel niet uit mijn tas kreeg die ergens klem zat onder de stoel van de persoon voor mij, moet ik mij slechts tevreden stellen met een vrij willekeurige foto van de vleugels van een vrij willekeurig vliegtuig. Ook dit is een aandachtspuntje voor de terugreis.

Dit dus… met een beetje fantasie zie je de pijlers van de brug nog achter motor (nou vooruit, met een beetje veel fantasie)

Mijn fototoestel heb ik de rest van de vlucht overigens niet meer in mijn tas gestopt, zodat ik nog wel enkele foto’s kon maken van Mälaren en zijn (of haar, geen idee eigenlijk) eilandjes en schiereilanden.

Aangekomen in Stockholm bleek dat zelfs mijn koffers de reis overleefd hadden en ze niet stiekem op een ander vliegtuig waren gestapt. De reis werd voortgezet naar Uppsala. Dat gaat het snelst per trein en dat zal ik dan ook iedereen aanraden die een dikke portemonnee heeft, want hoewel het treinticket meevalt (60 tot 80 kronor) valt het tarief om het vliegveld überhaupt per trein te verlaten wat minder mee (120 kronor).  Vandaar dat ik de bus heb genomen. Helaas kon ik nog niet profiteren van de studentenkorting, maar desalniettemin bespaar je toch aardig op zo’n busreis.

Rond een uur of tien kwamen we aan in Uppsala en omdat ik mijn kamer pas vrijdag in kan, slaap ik komende week in een hostel. Gelukkig ligt deze vlak bij het station en hoef ik m’n koffers niet meer mee te slepen door het historische centrum van de stad over alle straatkeien.

Na het inchecken kan ik voor het eerst slapen in de stad die het komende jaar mijn ‘thuisstad’ zal zijn.