Weekendje Stockholm

Afgelopen weekend heb ik voor het eerst hoog bezoek gehad uit het zuiden. Toen ik me vrijdag ochtend heel vroeg (maar dan ook echt heel vroeg) nog een keer omdraaide in mijn bed, stapte Jelle in Lund op de trein naar Stockholm. De volgende dag landde Susan daar met het vliegtuig en met z’n drieën hebben we vervolgens de toerist uitgangen in de Zweedse hoofdstad.

’s Ochtends aangekomen in de stad kon ik voor het eerst mijn studenten-kortingspas gebruiken waar ik al een paar weken met smart op zat te wachten en donderdag dan eindelijk uit mijn brievenbus mocht vissen. Een beker warme chocomel smaakt immers veel beter als ie de helft van de prijs is!

Vanaf het station liepen we vervolgens door het centrum naar het Vikingmuseum op Djurgården. Zelf was ik al twee keer eerder in Stockholm geweest, maar omdat het de eerste keer pijpenstelen goot en het de tweede keer al donker was, had ik nog niet veel van de stad gezien. Mijn eerste echte indruk van de stad kreeg ik dus vandaag en eigenlijk vind ik Stockholm een beetje een vreemde stad. Aan de ene kant heeft het een prachtig historisch centrum (gamla staden), maar rondom staan veel hypermoderne (en in mijn optiek foeilelijke) moderne kantoorgebouwen. Nu eens worden we ingehaald door een gammele, ouderwetse tram, dan weer slenteren we langs een knalroze Porsche. En de antieke gevels worden afgewisseld met schreeuwende neon-reclames.

Zelfs het Vikingmuseum was een opvallende mix van oud en hypermodern. Zoals in nagenoeg ieder historisch museum werden er allerlei archeologische voorwerpen tentoongesteld in vitrines, begeleid met wat informatie op een bordje. Een verdieping lager bevond zich daarentegen een soort Carnaval Festival-achtige attractie (maar dan zonder dat deuntje dat de hele dag in je hoofd blijft zitten). Zittend in een wagentje die ze echt zo geleend hadden kunnen hebben van de Efteling werd je als het ware door een saga gereden. De gekke mannetjes die in Tilburg schotels op een stokje proberen rond te draaien, hadden ze in Stockholm gelukkig achterwege gelaten en in plaats daarvan hadden ze hele mooie beeltenissen gemaakt en special effects gecreëerd om het verhaal te visualiseren. Mocht je ooit in Stockholm komen, dan is dit museum wel een aanrader!

Verder hebben we nog een bezoek gebracht aan het Historisch Museum. Dat museum verdient ook een warme aanbeveling omdat het één van de weinige grote historische musea is welke ik heb bezocht waar met een mooie selectie van voorwerpen toch redelijk beknopt de geschiedenis van een heel gebied verteld wordt. Je hoeft bij wijze van spreken dus niet drie zalen met prehistorische potjes en pannetjes door voordat je bij de middeleeuwse potjes en pannetjes uit komt. Maar met reeks hele mooie en verschillende voorwerpen wordt toch de hele Zweedse geschiedenis verteld. Ook bezoeken dus! (En voor de Hollanders onder ons… het is nog gratis ook 😛 )

Om te voorkomen dat dit blogbericht een hele reisgids voor Stockholm wordt, sluit ik maar af met een aantal foto’s.

Stora torget

Koninklijk paleis

Riddarholmen

Stadhuis van Stockholm

Darkride in het Vikingmuseum

Wij hadden een leuke dag. Deze meneer duidelijk niet…

Sciencefiction winkel

Hier is toch wel iets een beetje mis gegaan…

Metrostation Västertorp

En met dank aan mijn eigen blogbericht heb ik dus nu de rest van de dag het liedje van het Carnaval Festival in mijn hoofd… Heb je daar nu ook last van? Ik dan even op deze link en dan komt het helemaal goed 😛