Gastlessen op de basisschool

Een tijdje geleden werd mij de vraag gesteld of ik eens wat over de Romeinen zou kunnen vertellen in groep 7 van een basisschool. Dat wilde ik natuurlijk heel graag doen, want zelf was ik immers ook ongeveer in groep 7 ‘betoverd’ geraakt door alles wat met de Romeinen te maken had. Heel wat jaartjes verder (help wat vliegt de tijd) leek het mij dan ook heel leuk om de groepen 7 van nu iets te vertellen van alle interessante dingen die er over de Romeinen (en over de Grieken natuurlijk) te vertellen is.

Er was alleen één klein probleempje… inmiddels had ik ook in Zweden van de lotusbladeren gegeten! (high-five met de leerlingen van groep 4/5 die het verhaal van Odysseus nu een beetje kennen en snappen wat ik hiermee bedoel).

Ik studeer inmiddels dus al een tijdje in Zweden en even op en neer vliegen voor een geschiedenisles staat mijn de hoogte van mijn studielening helaas niet toe. Maar omdat ik toevallig toch een week eerder naar huis kon/moest (iets met vliegtickets en op tijd boeken voor kerst), was er ineens een moment waarop ik de les kon geven en de basisschool zelf zowaar nog geen kerstvakantie had. Met andere woorden een datum was gepland!

Een paar dagen voor de presentatie kreeg ik een hele lijst met ontzettend leuke vragen met dingen die ze graag wilden weten. En die vragen waren zo ontzettend leuk en veelzijdig dat ik jullie er echt een aantal niet wil ontzeggen. Behalve vragen over de grootte van het Romeinse Rijk, het dagelijkse leven en hoe de Romeinen vochten waren er ook pareltjes zoals Drinken de Romeinen rode of witte wijn? Hebben de Romeinen kerstversiering met kerst? Hadden de Romeinen ook vijanden? Hadden de Romeinen al bontjassen? Of een ambulance? Werd er taart gegeten bij de verjaardag? Sommige vragen waren zo filosofisch dat ik ook echt even mijn hersens mocht laten kraken, zoals Uit welk land kwamen de Romeinen? Of Hadden de Romeinen dingen die wij nu nog niet kennen en wat zijn dat dan?

In de klas bij groep 7

Helaas heb ik in die anderhalf uur niet al deze vragen kunnen beantwoorden (het waren er ook meer dan 100 (!)), maar de meeste heb ik in een verhaal weten te verwerken en gelukkig schreven de meesten na afloop dat ik van ieder wel vragen had beantwoord. Maar als je nu denkt dat het bij deze vragen bleef, heb je het mis. Tijdens de les werden nog talloze vragen gesteld (ik was echt op den duur de tel kwijt), maar er zijn nog maar weinig geheimen van de Romeinen over voor deze groep 😛 (voor nu althans, want met de oudheid ben je natuurlijk nooit klaar!)

Voor de gastles had ik ook nog een aantal artefacten, zoals munten, fibulae en gespen, meegenomen die na afloop van de les uitgebreid bestudeerd werden. Ook had ik van tevoren een aantal puzzels gemaakt die de rest van de groep kon oplossen terwijl in een kleiner groepje er steeds gegoocheld werd met een oogloep om de naam van de keizer op de muntjes te lezen.

Met een oogloep aan de slag!

Ondertussen was ook een verzoekje van de andere groep 7 en de groepen 8 binnengekomen om daar ook nog een uurtje te komen vertellen. Omdat het eerste dagdeel erg leuk was, had ik daar natuurlijk geen enkel bezwaar tegen en dus stond ik een half uur na mijn eerste les ooit meteen voor zestig hongerige leerlingen uit groep 7 en 8. Na het verhaal over de kotsslaaf was iedereen al heel wat minder hongerig 😛 Omdat de helft van de groep ongeveer bestond uit groep 8’ers leek het mij wel leuk om meteen een klein inzichtje te geven in het Grieks. In mijn powerpoint stond al een klein fragmentje uit de Odyssee om groep 7 een idee te geven hoe Grieks eruit zag, maar met deze groep hebben we ook de eerste regel geleerd. Stiekem was ik zelf een beetje jaloers op ‘mijn eigen klasje’, want zelf mocht ik me pas in de vijfde klas van de middelbare me over Homeros buigen.

Volle bak!

Groep 5 was op dit moment in het schooljaar bezig met de Romeinen en hadden de dag erna zelfs een toets. Ook daar mocht ik daarom een dag later een gastles geven, maar die moest een beetje aangepast worden zodat het ook voor groep 5 een beetje te volgen was. Donderdags bleek ook dat groep 4 ook graag wilde aanschuiven bij de les, zodat het opnieuw volle bak was. Groep 4 had zelfs nog nooit een geschiedenisles gehad, dus die kregen vandaag meteen een warm bad (want ja, de Romeinen hadden echt al warm water). Voor deze twee groepen wekte vooral de grootte van het Romeinse Rijk verbazing. Met de auto op vakantie naar Italië duurt al lang (liever het vliegtuig), maar dat hele pokke-eind (maar dan natuurlijk de groep 4/5 verantwoorde variant van pokke-eind) moeten lopen…

Wat is een fibula?

En hoewel het vast niet didactisch verantwoord was (wat een rot woord, laten we dat maar met een uit het Van Dale schrappen), heeft ook deze groep 4/5 zich gezet aan hun eerste woordjes Latijn (Ave door de klas brullen) en zelfs Grieks gehad. Binnen de vijf minuten kende zelfs groep 4, die dus een jaar geleden nog maar begonnen zijn met lezen, hun eerste regeltje Grieks. En dan niet de ‘Heracles is geen mens, Heracles is geen god’-Grieks, maar Homeros! En dan niet gewoon Homeros, nee metrisch-Homeros! En dat ging fantastisch! Met 60 kinderen in koor!

Toen ik bovendien nog even een korte samenvatting gaf van de meest spannende verhalen van de Odyssee (“wauw, die wil ik lezen”), werd ik door een leerling van pak ‘m beet 8 jaar nog even fijntjes op een harde waarheid gewezen, want “Juf… Monsters bestaan toch helemaal niet!”

Daar zit je dan met je studie Grieks… dat ik voor het eerst in al die jaren van een basisschoolleerling moet horen dat de verhalen van onze grote held misschien maar verzonnen zijn…